MY INSTAGRAM

        
Showing posts with label koleksi buku peribadi. Show all posts
Showing posts with label koleksi buku peribadi. Show all posts

Tuesday, June 12, 2018

Novel Thriller: Legasi Tombiruo



Tajuk: Legasi Tombiruo
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Terbitan: Buku Prima
Tahun Terbit: 2017
ISBN: 978-967-446-392-2


SINOPSIS

EJIM atau nama barunya Amaruddin telah lama meninggalkan dunia TOMBIRUO setelah mendirikan rumah tangga bertahun-tahun lamanya. Kini dia hidup bahagia bersama isteri tersayang Siti Nurhaliz dan anak tunggalnya Suriani. Bagaimanapun kebahagian yang dikecapi tercalar tatkala Semangat Hutan muncul semula dalam jelmaan bapanya, Pondulou. Bahkan menerusi mata fikirannya, Amaruddin sering melihat pembunuhan kejam. Amaruddin pun memutuskan untuk memburu pembunuh itu yang bermaharajalela di ibu kota Kuala Lumpur.

Diana seorang peguam biasa dan Sarah seorang wartawan jenayah Sinar Harian telah bertemu Amaruddin menerusi satu kejadian tragis. Mereka bersepakat bergabung tenaga untuk membanteras penjenayah yang tampil dengan imej TOMBIRUO namun diubahsuai mengikut cara moden. TOMBIRUO hutan batu ini rupa-rupanya bukan calang-calang pembunuh. Manusia bertopengkan wajah dewa itu sangat handal sehingga berupaya mengalahkan ketiga-tiga mereka ini.


ULASAN

LEGASI TOMBIRUO membawa kepada kita pendedahan kisah yang tidak pernah diketahui sebelum ini. Kisah yang penuh dengan debaran dan tanda tanya yang tiada kesudahan. Apabila telah mula membaca naskah ini, tidak betah rasanya untuk berhenti. 

Pembunuhan ngeri yang terjadi di sekitar Kuala Lumpur menjadi konflik utama kepada jalan cerita. Misteri siapa yang melakukannya amat menjadi persoalan. Mirip Ejim tapi yang pasti Ejim tidak ada disana. Bagaimana dia boleh melakukannya?


Pembunuhan ini pula seperti satu siri membalas dendam kerana mangsa-mangsanya ada kaitan antara satu sama lain. Walau bagaimana mangsa cuba bersedia dan berjaga-jaga, masih tidak mampu melarikan diri dari dibunuh oleh pembunuh misteri ini.

Kemunculan Diana juga menimbulkan kekeliruan. Banyak sangat watak baru muncul, siapa sebenarnya mereka ini? Konflik yang diketengahkan kuat dan berjaya memegang tumpuan pembaca untuk mencari jawapan kepada konflik tersebut.

Watak Wan Suraya, Dr. Harlina muncul semula dalam misi pencarian siapa sebenarnya tombiruo hutan batu ini. Sejarah perlu difahami untuk mencari jawapan pada apa yang sedang terjadi.

Jalan cerita tidak meleret dan perkembangan kisah ini digarap dengan bijak. Sebagai pembaca, saya tidak dapat meneka dengan tepat apa yang akan terjadi. Plot twist yang menjadi dan mendebarkan. Sejarah yang tidak pernah diketahui oleh sesiapa akhirnya terbongkar. 

Watak Tony, Sarah, Diana, Linda dan Piantur sering membuatkan saya tertanya-tanya adakah salah seorang dari mereka yang menyamar sebagai Tombiruo hutan batu ini. Namun semakin kita selami semakin kita dapat mengenali watak-watak ini dan boleh menyingkirkan mereka dari senarai penjenayah yang dikehendaki.

Ejim @ Amar masih lagi hebat walaupun telah berusia. Dia masih lagi mampu untuk bertarung dengan orang jahat dan kelebihannya ketika di hutan Keningau dahulu masih berbisa. 

Novel ini merupakan kesinambungan daripada 3 novel terdahulu iaitu Tombiruo - Penunggu Rimba, Semangat Hutan dan Tombiruo Terakhir. 

Kepada peminat novel thriller di luar sana, ini merupakan satu novel yang tidak patut dilepaskan. Anda pasti berpuas hati dengan debaran, konflik dan aksi yang dihidangkan oleh Tuan RAM dalam novel ke-28 beliau.

"Reading is a conversation. All books talk, but a good book listens as well." - Mark Haddon

Sunday, January 15, 2017

Novel Nukilan Novelis: Ramlee Awang Murshid

Assalamualaikum.

Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda koleksi novel thriller hasil nukilan novelis terkemuka tanah air Tuan Ramlee Awang Murshid. Saya mula menjadi peminat novel - novel beliau pada awal tahun 2011. Seorang kawan telah memperkenalkan kepada saya. 


Novel pertama yang saya baca adalah novel A.D.A.M. Sejak dari itu, terus jatuh cinta, Gigih mencari novel - novel beliau di kedai buku. Sekarang koleksi saya dah lengkap kecuali ada 2 buku yang memang susah nak cari iaitu MITOS dan PEI PAN.  


Tajuk: ADAM (Aku Darah Anak Malaysia)
Genre: Thriller + Politik


Tajuk: Satu Janji
Genre: Thriller + Cinta + Dendam




Koleksi Novel Laksamana Sunan (8 buah novel)
Genre: Thriller + Fantasi + Cinta + Keluarga + Dendam





Koleksi Tombiruo (3 buah novel)
Genre: Thriller + Seram + Kekeluargaan + Dendam
Dah diadaptasi ke movie, mari sama - sama kita nantikan.



Tajuk: Hatiku Di Harajuku
Genre: Thriller + Cinta
Kisah tentang seorang Yakuza yang telah berubah tetapi dia masih diburu.



Tajuk: Fiksyen 302
Genre: Psycho Thriller


Tajuk: Mandatori
Genre: Psycho Thriller


Tajuk: Rahsia Perindu
Genre: Psycho Thriller + Cinta


Novel - novel beliau yang lain:

Ranggau
Mikhail
9 Nyawa
Rayyan Fantasi
Aku Bercerita
Magis
Raudah
Imaginasi (paling baru)
Anding Ayangan (bakal terbit tidak lama lagi)

Sunday, December 25, 2016

Novel : Jaja & Din


Penulis: Noor Suraya
Tahun terbit: 2009
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd

Sinopsis Buku

Ini cerita Jaja ingin meminang ustaz Sastera Arab lulusan Universiti al-Azhar sebagai suami. Tegarkah Jaja seorang media planner memilih hidup ala-ala 'zuhud' macam Din nanti?


Ringkasan dari bacaan saya:

Jaja seorang gadis moden yang ada kerjaya. Tinggal di bandar, di rumah yang serba serbi lengkap. Peminat koleksi buku tulisan Laura Ingalls Wilder. Seorang yang modem dan lincah, bagaimana dia boleh tersuka dengan lelaki yang begitu berbeza denganya.

Pertemuan pertama hanya di atas sekeping gambar, sudah cukup menggugat hati wanita Jaja. Cintakah itu? Mana nak cari orang dalam gambar tu, yang ada cuma sekeping gambar tanpa alamat.

Mungkin bila telah tertulis oleh Allah, itu jodoh untuknya. Jalan pertemuan mereka telah diatur Allah dengan cantik sekali. Jodoh itu telah membantu Jaja berubah menjadi seorang yang lebih baik dari sebelumnya. Hidayah Allah datang dalam pelbagai bentuk yang tidak pernah diduga.



Din pelajar lulusan Universiti Al-Azhar. Sekarang bertugas sebagai seorang cikgu di sekolah agama rakyat. Dia menyimpan cita - cita untuk berjihad di Afganistan. Pertemuaan dengan Jaja tidak pernah dirancang. 

Lamaran dari gadis itu juga sesuatu yang mengejutkan. Bagaimana seorang yang sangat berbeza latar belakang boleh jatuh hati kepadanya. Dapatkah dia menerima cara hidupnya yang zuhud? Nasihat dari Uncle Ammar diteliti. 

Din bawa Jaja naik bas lompat -lompat, tinggal di rumah papan yang bilik air diluar selepas 3 hari mereka berkahwin. Jaja mula rindukan kehidupannya yang selesa. 

Mampukah Jaja teruskan kehidupan yang zuhud bersama Din? Bagaimana penerimaan keluarga Din dengan kehadiran Jaja? Apa terjadi bila Din ingin pergi berjihad di Afganistan. Semua ini telah ditulis dan disusun dengan menarik dalam novel "Jaja & Din".








Saya tak nak reveal semuanya, nanti siapa - siapa yang belum baca hilang rasa ingin tahu bila baca novel ni nanti. Jadi, apa kata anda baca novel ni, memang tidak bosan dan seronok dibaca. Sambil itu diselitkan dengan pengajaran yang berguna terutama bila Din hendak mendidik Jaja menjadi muslimah sejati.

Selamat membaca!!

Sunday, December 18, 2016

Koleksi Trilogi Tombiruo

Assalamualaikum semua.

Entri kali ini saya akan berkongsi serba sedikit tentang koleksi trilogi novel thriller Tombiruo. Buku ini dihasilkan oleh novelis thriller terkenal tanah air kita Tuan RAM.

Penulis : Ramlee Awang Murshid
Novel 1: Tombiruo - Penunggu Rimba (1998)
Novel 2: Semangat Hutan (2001)
Novel 3: Tombiruo Terakhir(2004)
Penerbit: Karangkraf Sdn Bhd

Sinopsis Novel Tombiruo - Penunggu Rimba

Tiga kali surat wasiat itu dipinda.
Empat nama telah disenaraikan.
Nama kelima telah disingkirkan.
Dua belas pembunuhan kemudian dilakukan.
Lelaki sadis itu sanggup membunuh kerana
nafsu, wang, kuasa dan dendam!
Dan setelah 30 tahun,
mereka dipertemukan untuk mengatur semula
episod hidup yang penuh ngeri.





Sinopsis Novel Semangat Hutan


Bila Amiruddin terdengar berita mengenai sebuah jet peribadi terhempas di Hutan Keningau, memorinya segera terbanyangkan Wan Suraya kekasihnya. Benar....gadis itu adalah di antara mangsa yang terlibat. Dengan seorang rakan, Amiruddin bergegas ke tempat tragedi. Saudaranya yang tinggal di hutan juga dihubungi secara psikik untuk turut membantu.

Dalam pada itu, sejenis makhluk aneh berkeliaran di hutan tersebut. Rogon amat digeruni oleh penduduk di pendalaman. Raungannya sahaja boleh mengecutkan perut. Bila ia menerjah, mangsa hanya mampu pasrah menanti ajal. Rogon juga tercium bau manusia di hutan sekitar tempat terhempasnya jet itu.

Di antara Amiruddin dan Rogon, siapakah yang terlebih dahulu menemui Wan Suraya?





Sinopsis Novel Tombiruo Terakhir



Keterampilan and imej baru Ejim menggugah hati Wan Suraya, sekali gus mencetus rasa cemburu Dr. Haslia. Ejim yang kini dikenali sebagai Amaruddin, saling tidak tumpah menyerupai kembarnya Amiruddin yang telah meninggal dunia. Munculnya Ejim di Kuala Lumpur menyebabkan Wan Suraya melihat 'Amiruddin' dalam diri lelaki Tombiruo itu.

Wan Suraya yang telah bertunang dengan Tan Sri Nasir tiba-tiba menunda tarikh perkahwinan mereka. Apabila perkara sebenar terbongkar, Tan Sri Nasir yang merupakan penaja utama pembedahan wajah Ejim mula memusuhi lelaki Tombiruo itu. Dia tidak mahu kehadiran Ejim mengganggu gugat cinta sucinya terhadap Wan Suraya.

Kehidupan di Kuala Lumpur rupa-rupanya tidak menjanjikan kebahagiaan. Ejim hidup dalam penghinaan, dugaan dan cabaran. Hasrat hatinya ingin kembali ke Hutan Keningau ditentang Dr. Haslia. Bagaimanapun, hasrat hatinya itu terlaksana jua setelah 10 tahun berlalu. Selama tempoh itu, Ejim telah pun berkahwin dan dianugerahkan seorang anak perempuan. Sekembalinya ke Hutan Keningau bergolak lagi dengan kemunculan 'Seoarang Tombiruo'.

Siapa isteri Ejim? Mampukah Ejim menjiwai semula semangat Hutan Keningau setelah 10 tahun berlalu? Tergamakkan Ejim meninggalkan anak dan isterinya demi menyahut seruan semangat Hutan Keningau? Dan siapakah 'Tombiruo Terakhir' yang mengaku sebagai raja rimba di daerah pendalaman itu?




Ringkasan watak dalam trilogi ini daripada bacaan saya.

Wan Suraya merupakan seorang wartawan jenayah di sebuah syarikat penerbitan di Kuala Lumpur. Setiap hari berdepan dengan kes - kes jenayah dan melaporkan berita kepada masyarakat. Dia akan pasti membongkar setiap kes jenayah sehingga ke akar umbi.

Amiruddin seorang renjar hutan Negeri Sabah. Hutan Keningau merupakan salah satu kawasan di bawah jagaan Jabatan Perhutanan Negeri. Kes pembalakan haram menjadi semakin berleluasa dan ianya perlu dibendung dengan segara.

Tuan Berham seorang ahli perniagaan di Sabah. Syarikatnya merupakan pembalak yang telah diberi lesen oleh kerajaan negeri. Sayangnya, kawasan balak milik syarikatnya sering saya diganggu oleh pembalak haram.

Salina & Baizura, mereka berdua merupakan adik beradik dan anak kepada Tuan Berham. Keduanya mempunyai cerita hidup sendiri yang sentiasa berdepan dengan cabaran. 

Pondolou seorang pahlawan yang telah lama tinggal dan menjaga Hutan Keningau dari sebarang kerosakkan.

Ejim, sejak kecil lagi dia tinggal di Hutan Keningau. Dia tahu selok belok di dalam hutan ini. Dia tahu niat jahat mereka yang masuk ke hutan ini. Dia setia di sini, menjaga keamanan dan ketenteraman di sini. Banyak yang dia telah lalui yang akhirnya menemukan dia dengan Amiruddin dan Wan Suraya. 

Rogon makhluk yang paling ditakuti dan digeruni oleh masyarakan pendalaman di Keningau. Pelbagai mitos tercipta dan apakah mahluk ini hanya mereka yang pernah menemuinya saja yang tahu.

Banyak lagi watak lain yang ada dalam trilogi ini. Setiap watak mempunyai kekuatan tersendiri dalam membentuk jalan cerita. Novel ini menggabungkan elemen kekeluargaan, cinta, prinsip dalam melakukan tugas yang diamanahkan serta yang pasti thriller yang mungkin anda tidak pernah bayangkan.

Jadi kepada peminat - peminat novel thriller di luar sana, ini adalah salah satu trilogi yang anda perlu baca. Selamat membaca!!!



Koleksi Buku Saya


Assalamualaikum.

Entri pertama di blog baru saya. Kita mulakan dengan entri ringan - ringan sahaja dulu. Saya nak berkongsi koleksi  yang ada di rak buku saya.

Saya memang menyimpan impian untuk memiliki sebuah perpustakaan mini di rumah. Di bawah ialah sebahagian dari koleksi yang saya ada. Jom tengok, kot - kot anda pun ada koleksi yang sama.




Saya merupakan peminat dan pengikut setia penulis Ramlee Awang Murshid. Salah satu siri novel beliau yang sangat saya suka ialah Laksamana Sunan. Terdapat 8 buah buku dalam koleksi ini, semua dah habis baca :)



Hlovate juga merupakan penulis kegemaran saya. Buku tulisan beliau bila kita baca, kita dapat rasakan suasana tersebut. Itu membuatkan saya suka dengan buku - buku novel ini.



Mitch Albom menulis buku yang banyak memberikan pengajaran kepada kita tentang kehidupan. Motivasi dalam bentuk novel, memang menarik untuk di baca.



Dua buah buku tentang pengurusan kewangan dan motivasi diri supaya menjadi lebih positif.



2 orang tokoh terkenal tanah air kita - Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary. Memang tak rugi beli dan baca buku ni.




Koleksi Faisal Tehrani.



Koleksi cerpen - cerpen menarik




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...