Friday, January 15, 2021

27 Buku Pilihan Sepanjang Tahun 2020


Tahun 2020 merupakan tahun yang penuh dengan cabaran dan kejutan. Bukan sahaja di Malaysia, malah seluruh dunia. Hari ini, kita masih lagi berdepan dengan cabaran dan ancaman virus. Kita belum menang.

Tahun 2020 boleh saya katakan sebagai tahun berkurung, tahun duduk di rumah, tahun norma baru. Jadi saya menggunakan masa yang ada dengan membaca lebih baca buku. Ya, membaca. Itu pilihan yang saya lakukan.

Alhamdulillah, saya berjaya membaca 92 buah buku pelbagai genre sepanjang tahun lepas. Ada buku yang sudah lama dibeli tapi terperam di rak buku. Ada buku yang dibeli ketika musim PKP. Walaupun tidak ada PBAKL2020, tapi buku masih boleh dibeli secara online. 

Di bawah saya senaraikan 27 buah buku-buku pilihan yang pada pendapat saya membawa kekuatan yang tersendiri. Saya kategorikan kepada tiga bahagian - novel fiksyen, buku non-fiksyen dan travelog.



NOVEL FIKSYEN

1. Rembulan Tenggelam Di Wajahmu karya Tere Liye
2. Hikayat Satria-Satria Sejati 4&5 karya Hilal Asyraf
3. Vendetta karya Tey Marzuki
4. Bentala karya Sha Hanim Ramli
5. Mitologi - Sumpah Tun Ledang Shah karya  Endie Shazlie
6. S-K-Y karya Fiy Suri
7. Sekolah Bernama Kehidupan karya Asmar Shah
8. Tetamu Tuhan 50 Hari karya Hilal Asyraf
9. A Thousand Splendid Suns karya Khaled Hosseini


TRAVELOG

1. Aku, Buku & Kota Kaherah karya Shahriman Jamalullayl
2. Menumpang Teduh Pohon Akasia karya Muhamad Suhail Ahmad
3. Segelas 'Asir di Muara Nil karya Ibnu Rijal
4. Kerana Cinta Aku Derhaka karya Syed Azharul Asriq
5. Sepetang Di Busan karya Ahmad bin Abdul
6. Travelog Pencinta Buku karya Shaharom T.M. Sulaiman, Mohammad Fazli Baharuddin
7. Lelaki Terakhir Menangis Di Bumi karya Musa Nuwayri
8. Kuantum - Sebuah Travelog Kembara Sains karya Shah Ibrahim
9. Diari Musafir - Jangan Berhenti Berlari karya Dr. Zaharuddin Abdul Rahman


NON-FIKSYEN

1. Dunia Tanpa Tembok tulisan Ayman Rashdan Wong
2. Dunia Tanpa Tembok II tulisan Ayman Rashdan Wong
3. Dunia Tanpa Tembok III tulisan Ayman Rashdan Wong
4. Pendiam? tulisan Aiman Amri, Aqila Masri
5. Sekilas Ibrah Dari Sirah Nabi tulisan Salahuddin Mohamed
6. Projek Bibliofil tulisan Zahrah Yunos
7. Langkah Sheraton tulisan Ahmad Faezal
8. Tasjil Anis Salatin: Rahsia Agung Melaka tulisan Farahana Shuhaimi
9. Malaya 1941 tulisan Rafe Rahmat, Hairil Anuar


Buku-buku ini adalah pilihan peribadi, yang mana saya baca sepanjang tahun 2020. Mungkin anda akan berminat dengan salah satu tajuk ini. Mana tahu kan. Semoga anda akan bertemu dengan buku pilihan anda pula.

2021, kita masih berkurung, jadi saya teruskan mengisi masa yang ada dengan menghabiskan bahan bacaan yang ada di rak buku. 2021 - saya mengharapkan lebih banyak buku yang bagus akan ditemui.


"READING BOOKS MAKES YOU BETTER."