Wednesday, September 27, 2023

Ulasan Novel : Kota Tanpa Langit


Judul: Kota Tanpa Langit

Penulis : Osman Deen

Penerbit: Gempak Starz / Magic Bean


Kota Satira sebuah kota yang indah, tetapi keindahan dan kedamaiannya sering terganggu dengan kejahatan oleh Gelita. 

Gelita dan koncu-koncunya sering merompak dan menyamun. Kehadiran Solaris dan Marak berjaya mematahkan setiap rancangan Gelita tetapi masih gagal menangkapnya. 

Surya dan Raka merupakan rakan sekerja di Stesen Hikayat. Sebuah kedai buku dan merangkap perpustakaan di Kota Satira. Hubungan mereka baik dan rapat. Raka adalah orang kepercayaan Surya. 

Pada Surya dan Raka, Kota Satira adalah tempat lahir mereka, rakan-rakan dan masyarakat sekeliling adalah hidup mereka, tetapi ada satu rahsia besar yang mereka tidak ketahui tentang Kota Satira. 

Kejadian itu menjadikan Surya dan Raka merasa ganjil. Mengapa orang yang mereka jumpa seperti bercakap perkara yang sama, berkata-kata seperti tiada rasa dan orang yang tidak pernah ditemui mengenali mereka.  

Konflik di Pusat Perintah makin gawat. Nek Da secara terang-terangan mengugut Jefri Nin. Nek Da tidak bersetuju dengan cara Jefri Nin menguruskan semua benda, semuanya menanti masa untuk hancur. Konflik dan perebutan kuasa semakin meruncing. 

Kota Tanpa Langit, sebuah cerita dalam cerita. Kebenaran dalam kepalsuan. Realiti dalam fantasi. Cerita mereka yang berusaha meneruskan hidup walau apa pun realiti yang perlu dihadapi. 

Secara keseluruhan, jalan cerita baik. Pada dua bab awal, saya sedikit keliru dengan watak yang wujud. Setelah pembacaan dilanjutkan, saya mula dapat mengikuti rentak kisah ini. Cumanya, saya rasa agak sedikit kurang dengan reaksi bila Surya dan Raka mengetahui rahsia itu. Sepertinya agak mudah mereka menerima penjelasan tersebut. Mungkin saya mengharapkan emosi yang lebih kuat dapat ditonjolkan oleh mereka. 

Terdapat juga iklan product placement yang penulis masukkan. Bijak ya. Mulanya saya fikir, perlu ke sebut jenama barang dan produk makanan tu, kemudian baru faham sebabnya 😄. Drama-drama sekarang kan memang banyak product placement. 

Novel yang menggabungkan elemen aksi, drama, persahabatan dan realiti kehidupan. Kadangkala, apa yang kita nampak tak semestinya benar, apa yang kita dengar tak semestinya betul. 

Kota Tanpa Langit - hidup ini sulit, terus kuat untuk menempuhnya.