Friday, January 15, 2021

Resensi Novel: Commando In Action

 


Tajuk: Commando in Action
Penulis: Dhiya Zafira
Penerbit: Poreng Kertas Publication
Tahun Terbit: 2020

Kali ini kisah difokuskan kepada Eddie dan Aufa. Kesian dengan Eddie, selama ini dia memendam rasa, tiada siapa yang tahu.

Kalau anda pernah baca novel-novel sebelum ini, anda pasti tahu kisah brotherhood antara Jimmy, Rif, Eddie, Helmi dan Luqman. Mereka berlima ini ada macam-macam kisah dan perangai tetapi itulah kekuatannya. Setiap kali berkumpul pasti ada acara bahan membahan (tak tahan betul).

Salah satu dialog, membahan Eddie.

"Dia main pandang-pandang pula dah. Aku rasa kita bincang dengan Sid ajelah nanti. Tunggu Romeo ni, tak habis kerja kita."

Untuk novel kali ini, saya rasa watak Hayat antara yang berjaya mencuri tumpuan. Kisahnya tidak banyak, tapi setiap kali muncul meninggalkan kesan di minda.

“Tak adalah, aku cuma nak cakap, hari ni dah 15 hari bulan.”
“Maka?” Darah Eddie semakin menyirap.

Satu lagi yang mencuri tumpuan adalah perkataan “Maka” … perkataan yang jarang digunakan dalam perbualan, tapi bila digunakan amat menarik kesannya.

Jika ditanya (saya bagitahulah, walaupun takde orang tanya), kisah Rif dan Afi masih tetap menjadi kisah paling tragis. Namun kisah Eddie dan Aufa ada aura tersendiri serta masih mampu mengugat emosi saya.

Sejak novel Jauh Kau Pergi, saya memang dah terjatuh cinta dengan novel thriller ala commando ini. Cuma saya geram sangat dengan Aufa, dah cakap kan, duduk diam-diam dalam bilik di atas sampai kena seru. Tapi degil…nasib baik tak ada depan mata, kalau tak saya dah cubit-cubit Aufa sebab degil tak kena tempat.

Kalau dalam novel Jauh Kau Pergi, Rif paksa Afi turun dari apartment bukan guna lif tapi rappelling. Dalam novel Commando In Action pula, Eddie minta Aufa ikut bumbung dan terjun ke bawah untuk selamatkan diri.


Sedutan cerita

Jeneral Hamzah meminta Eddie untuk berjumpa dengannya. Alasannya kerana Aufa. Eddie mula berbelah bagi sama ada mahu menemuinya atau tidak. Jeneral tua itu adalah individu yang dibenci. Berjumpa dengannya seperti merobek kembali luka lama.

Kasihnya pada Aufa tidak pernah berkurang, hanya dia yang tahu kebenaran tentang perpisahan mereka. Apabila nama Aufa disebut, bohonglah sekiranya hati Eddie tidak goyah.

Mereka bertemu kembali dalam keadaan yang tidak disangka. Mampukah Eddie meraih semula cintanya yang hilang? Apakah sebenarnya yang terjadi pada Aufa?