Saturday, February 20, 2021

Resensi Travelog: Segelas 'Asir di Muara Nil



Tajuk: Segelas 'Asir di Muara Nil
Penulis: Ibnu Rijal
Penerbit: Karya Bestari
Tahun Terbit: 2017


Buku ini nipis, hanya mempunyai 180 muka surat, tetapi isinya sangat padat. Tidak puas rasanya membaca apa yang dikongsikan penulis.
Mesir, salah satu negara Arab yang dikenali. Tamadun Mesir antara yang terawal dan tertua di dunia. Universiti Al-Azhar pusat ilmu Islam yang tertua serta mempunyai sejarah yang agung terletak di Kota Kaherah, Mesir.
Buku ini merupakan catatan ketika penulis kembara ke Mesir. Terdapat banyak perkongsian yang menarik tentang sejarah, keadaan politik, penerapan gaya hidup islam di Mesir. Sejarah Mesir, kehebatan Piramid Giza, Terusan Suez, Tasik Qarun semuanya ada ibrah tersendiri.
Apa yang penulis coretkan banyak membuka minda saya sebagai seorang pembaca. Catatan ini merangkumi fakta, sejarah dan pandangan serta penjelasan yang baik. Setiap peristiwa, keputusan pasti mempunyai kesan dan akibat.
"AKU PERGI KE BARAT, DAN AKU TEMUI MUSLIM TANPA ISLAM, AKU PERGI KE TIMUR [NEGARA ARAB], AKU TEMUI ISLAM TANPA MUSLIM." - SYED QUTH