Wednesday, February 17, 2021

Resensi Novel: Philanthropists : Inspector Mislan and The Sentul Double Murder

 


Tajuk: Philanthropists
Penulis: Rozlan Mohd Noor
Tahun Terbit: 2020
Penerbit: Buku Fixi

Penceritaan penulis detail. Dari segi tugas seorang polis, bagaimana sesuatu siasatan dijalankan hingga ke jalan-jalan di sekitar Kuala Lumpur. Semua dijelaskan dengan terperinci.

Penulisan yang terperinci kadang kala boleh menyebabkan rasa bosan, tapi saya tidak merasakan ketika membaca novel ini. Satu kelebihan, saya rasa.

Permulaan kisah sangat biasa, Inspektor Mislan yang bertugas pada malam itu menerima panggilan telefon tentang satu kes bunuh. Dia dan rakan setugas menuju ke lokasi untuk bertemu dengan pegawai penyiasat. Naratif penceritaan tenang, seperti memberi tahu pembaca Inspektor Mislan seorang yang berpengalaman dalam kes-kes seperti ini. Bertenang dan ikut setiap langkahnya.


Jalan ceritanya secara aksi (tembak menembak, kejar mengejar) tidak banyak, lebih kepada aksi di dalam minda. Ya, sepanjang membaca kisah ini, saya diajak untuk sama-sama menganalisis setiap maklumat berkaitan kes tersebut. Pembaca diperkenalkan dengan bagaimana seorang polis berfikir, menyiasat serta cuba membuat kaitan dalam setiap maklumat yang diperolehi.

Emosi ketika membaca kisah ini agak mendatar. Bagaimanapun saya suka dengan kerjasama antara pasukan. Superintendant Samsiah such a great leader. Cara beliau mengendalikan pasukan dan memberi arahan menyerlahkan karisma seorang ketua.

Membaca novel ini, entah mengapa saya merasakan seperti melihat realiti kehidupan di luar sana. Penceritaan yang melibatkan keadaan semasa seperti situasi pandemik menjadikan kisah ini seakan realiti. MCO, roadblock sana sini, panic buying... seem so real.

Saya ada satu masalah selepas habis membaca buku ini. Perasaan ingin tahu tentang apa yang terjadi kepada Inspektor Mislan hingga menyebabkan dia trauma. Nampaknya, perlulah mencari buku lain dalam siri ini untuk mendapatkan jawapan. 

Secara keseluruhan, saya menyukai cerita ini walaupun rentaknya agak berbeza dengan novel thriller lain yang pernah saya baca. Novel ini mempunyai aura yang tersendiri. Awal cerita mungkin sedikit perlahan tetapi cliff hanger tetap ada untuk mengikat pembaca meneruskan bacaan. Buku pertama yang saya baca hasil karya penulis dan kisah ini tidak mengecewakan. 

1 comments: