Saturday, June 29, 2019

Resensi Buku: KOLONI [M]




KOLONI [M] – buku ke-2 dari Auni Zainal. Buku ini membawa kita ke masa hadapan. Ini merupakan penulis ke-2 yang mengambarkan Malaysia di masa hadapan tapi dengan perspektif yang berbeza. Penulis memilih tema personaliti sebagai subjek utama cerita ini. Memang benar, setiap manusia mempunyai satu personaliti yang dominan. Anda mungkin seorang analyst, empathy, executive atau artist. 

SINOPSIS – Ansar tinggal di bazar sejak kecil kerana kekurangan dalam dirinya. TMCC hanya untuk mereka yang sempurna. Ansar tidak pernah melupakan cita-citanya untuk menjadi sebahagian dari ahli TMCC. Peluang yang ditunggu akhirnya muncul. Sanggupkah Ansar meninggalkan keluarganya? Adakah Ansar telah membuat pilihan yang bijak? Semakin lama di TMCC, semakin banyak rahsia diketahui. Dia mula ragu dengan pilihannya.

ULASAN – Jalan cerita menarik, watak-watak muncul secara semula jadi, satu demi satu. Pada aku jalan cerita sangat teratur. Watak yang wujud saling membantu antara satu sama lain. Watak wujud dengan tujuan dalam cerita ini. Kemesraan antara Ansar dan Mr. Micheal dapat kita rasanya melalui perbualan mereka. Perasaan Ansar juga dapat digambarkan melalui tulisannya. Hoody aku rasa watak yang penting dalam kisah ini. Awal-awal lagi wataknya seperti ada sesuatu. Kemunculan pertama Hoody dalam tren sudah menarik perhatian aku sebagai pembaca.

Pada awalnya, aku tertanya-tanya juga, kenapa Ansar yang dikatakan empathy tahap tinggi tidak seperti yang digambarkan. Bila anda baca naskah ini, diakhirnya anda akan temui jawapan, kenapa watak Ansar sebegitu.

Ini bukan sebuah novel thriller, jadi aku rasakan plot-plot tentera TMCC, pemberontakan Kem Batu dapat dimaafkan. Plot tersebut tidaklah begitu thrill tapi dapat membantu perjalanan kisah ini.

Plot twist agak menjadi, tapi aku tidak dapat jelaskan disini, nanti jadi spoiler. Anda kena baca dan cari sendiri jawapannya. Mesej utama yang aku dapat dari novel ini ialah setiap personaliti mempunyai kelebihan masing-masing. Kita patut bergabung, saling menyokong untuk membentuk negara yang lebih baik dan makmur. Setiap dari kita, ada personaliti yang unik. Setiap orang tidak sama dari sudut pemikiran dan perasaaan kerana manusia memang diciptakan untuk melengkapi bukan untuk dipisahkan.