Saturday, June 29, 2019

Resensi Buku: Sarang



SARANG atau kata lainnya merujuk kepada tempat persembunyian seseorang atau kumpulan. Novel ini merupakan naskah ke-2 yang aku baca selepas KABUT.

Sarang merupakan gabungan thriller, misteri dan suspen. 3 orang yang berbeza mempunyai matlamat yang sama. Ingin menjadi novelis bestseller. Rania seorang penulis novel cinta, cuba bertukar genre kepada novel seram disebabkan permintaan pasaran. Fatah seorang novelis muda yang popular mendadak bila novel pertamanya meletop dan menjadi bestseller. Khalil seorang penjual buku online tapi sudah lama berminat dan ingin menghasilkan novel sendiri. Namun tidak kesampaian.

Mereka bertiga menerima email yang mengandungi sebuah manuskrip misteri dari penghantar yang tidak dikenali. Segala-galanya bermula kerana manuskrip ini. SAGA GELEMAT.

Bab awal kisah ini santai saja, penulis memperkenalkan watak-watak ini satu persatu. Matlamat dan masalah mereka diceritakan dengan baik, jadi asas setiap watak telah mula dibina dalam minda pembaca.

Bila manuskrip misteri itu mula dipaparkan, bacaan bab demi bab menyebabkan perasaan aku mula berdebar, suspen kerana tiba-tiba dibawa masuk ke dunia lain. Pembaca dibawa menyelami kisah Jak, Pie, Rodi dan Wan. Memang tak boleh nak stop dah la membaca, tapi kena stop juga sebab waktu rehat dah tamat. Itulah siapa suruh baca kat office kan.

Persoalan demi persoalan timbul, makin lama makin menarik dan banyak jawapan yang perlu digali. Jadi cliff hanger dalam kisah ni memang baik dan itu penting untuk mengekalkan momentum pembacaan.


Dari segi jalan cerita, aku rasa penulis telah menyusun dengan kemas. Garapan, bahasa yang digunakan juga baik. Jadi kalau nak tahu apa kaitan kisah dalam manuskrip dengan Fatah, Rania dan Khalil, silalah baca novel ini. Apa yang jadi kepada mereka semua akan terjawab setelah bacaan tamat. Nasihat aku, jangan baca skip-skip ya, nanti korang tak dapat relate dan tak faham. Sebuah naskah yang tak rugi dan pasti tidak mengecewakan anda.

Buku ini aku beri 5 bintang, jadi kalau anda peminat novel misteri, thriller memang patut baca dan rasainya sendiri pengalaman yang suspen dan mendebarkan.