Wednesday, May 10, 2017

AnetDot: Kisah Si Pelukis Jalanan

Tajuk: Pelukis Jalanan
Penulis : Teme Abdullah
ISBN 978-983-2423-29-4
Terbitan: Iman Publications
Terbitan Pertama: 2016





AMARAN!!! INI BUKAN NOVEL. 

Pelukis Jalanan karya Teme Abdullah bukan lah sebuah novel ya. Harap maklum, ini sebuah kisah berdasarkan pengalaman sebenar penulis. Pada saya satu pengalaman yang berbeza yang mana saya sendiri tidak pernah lalui.

Penulis menceritakan pengalaman beliau selepas tamat A-Level dan bagaimana dia menyambung pelajaran di UK menggunakan sumber kewangan sendiri. 

Di situ lah juga bermula bagaimana penulis menjadi seorang pelukis jalanan. Banyak kisah yang dapat menjadi inpirasi dan pengajaran dalam hidup kita. Walaupun kita tidak berada di situasi yang sama, tetapi apa yang dikisahkan sememangnya berguna. 


Kita sebagai manusia dan hamba Allah di muka bumi ini, perlu selalu ingat kepada pencipta kita, Allah S.W.T. Sesungguhnya apa juga cabaran dan keadaan yang kita lalui, pasti mempunyai hikmah di setiap kejadian tersebut. 

Kita kadang kala, lupa dan leka dengan duniawi sehingga niat kita dalam melakukan sesuatu perkara selalu terpesong. Perkara sebegini pasti terjadi kepada kita setiap manusia yang lemah, kerana itu Allah S.W.T yang maha pemurah lagi maha pengampun sentiasa memberikan ruang dan peluang untuk kita menjadi lebih baik.

Pada saya buku ini mempunyai unsur - unsur nasihat yang sangat berguna dan wajar di baca oleh setiap orang.


"Jika terlihat kecantikan, ingatlah Penciptanya" - Teme Abdullah.