MY INSTAGRAM

        

Monday, January 9, 2017

Novel: Lazuardi by Nasz

Tajuk Novel: Lazuardi
Penulis: Nasz
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
Tahun Terbit: 2012
Jumlah Halaman: 629
ISBN: 978-967-5118-85-2
Malay Fiction

Sinopsis Novel

Mama Anaz tak pernah layan dia macam anak sendiri walaupun hakikatnya nama dia terletak sebagai ibu dalam surat beranak. Boleh dikatakan, semua jenis kerja rumah diserah sepenuhnya untuk dia buat dah mengalahkan orang gaji. Tempat dia mengadu hanya pada Odie, jiran depan bilik merangkap member baik sejak tadika. Apabila mengeluh, Odie akan ajak kahwin.

Tapi, betul ke Odie itu jodohnya? Sebab si Shark ni pun suka buat dia sakit kepala. Hujan tidak, ribut tidak, tiba - tiba ...

"Kita kahwin nak?"
"Tunang?"
"Jadi girlfriend saya?"
"Saya serius ni"

'Putera' manakah yang akan menyelamatkan 'Si Cinderella' ini? Memanglah hidup dia malang, tapi perlu ke dia jadi beban kepada orang lain untuk menyenangkan hidup dia sendiri?




Anaz - dia sentiasa tidak kena pada mata mamanya. Apa yang dia buat semua salah, tidak pernah dia faham kenapa dia dilayan sebegitu rupa. Dia bukan anak angkat, dia anak sulung kepada papa dan mama. Nasib baik ada papa dan Nueq, mereka berdua selalu cuba menghiburkan hatinya.

Odie - kawan baik dari sekolah tadika. Pantang ada duit sikit pasti dia ajak Anaz untuk kahwin. Dah lali Anaz dengan gurauan Odie itu. Entah betul entah tidak si Odie tu.

Shark - kawan baik Nueq. Sebaya dengan adiknya Nueq, tapi tak pernah panggil Anaz kakak. Suka - suka hati dia je panggil Anaz dengan nama saja. 


Hidup Anaz menjadi lebih tidak tenteram dengan kehadiran Ain. Awalnya dia sangka Ain boleh jadi kawan dia kat rumah. Dia kesian dengan kisah hidup Ain, rupanya ada lagi orang yang lebih malang darinya. 

Makin hari Anaz perasan yang kelakuan Ain makin pelik. Dia seakan - akan cemburu dengan hubungan baik Anaz dengan Odie. Ain buat macam - macam perkara sehinga Odie mula bencikan Anaz.

Ain delete semua kertas kerja Anaz dalam laptop. Ain sorok roti sandwich yang Anaz buat untuk Odie. Perkara yang paling teruk Ain buat, tuduh Anaz menyebabkan rumah di masuki pencuri. Sehinggakan Anaz dihalau dari rumah oleh Mama.


Macam - macam perkara jadi dalam hidup Anaz. Hanya Shark yang selalu ada untuk dia, sehingga pada satu hari, Shark menyatakan hasratnya untuk menikahi Anaz. 

"Saya nak kahwin dengan awak sebab saya sayang awak. Daripada kita keluar - keluar macam ni, baiklah kita kahwin. Dosa pun tak banyak. Sebab tu dari awal - awal lagi saya dah ajak awak kahwin sebenarnya."

Anaz terima tak Shark? Shark ni bukan boyfriend Lily ke? Betul ke Shark ikhlas? Macam  - macam soalah bermain dalam fikiran Anaz. 

Nak tahu kesudahannya, apa kata anda baca novel Lazuardi ni. Tak rugi baca, antaran novel favorite saya juga ni. 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...