MY INSTAGRAM

        

Saturday, December 31, 2016

Novel: Vignette by Syud

Tajuk Novel: Vignette
Penulis: Syud
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
Tahun Terbit: 2016
Jumlah Halaman: 516
ISBN 978-967-0851-45-7

Sinopsis:

Dia tu macam...vignette
Keliling gelap, tengah-tengah sahaja yang jelas. Dan tak ada garis jelas yang memisahkan antara keliling yang gelap dengan tengah yang terang itu. Macam mimpi.

Kata Najiha:
"Aku nak kekalkan sikap aku yang hanya akan ingat benda gembira. Eloklah tu. Ubah angin, ubah tempat. Hijrah itu satu benda yang elok."

Dia berhijrah untuk memulihkan keadaan hatinya yang sedikit calar. Calar yang tak ada kesan pun...kan? Hijrah yang bermaksud,
(a) dia akan jumpa orang yang dia tak pernah jumpa;
(b) pernah jumpa tapi tak ingat; atau
(c) orang yang memang dia pernah jumpa dan ingat.

"Najiha." Dia memperkenalkan diri.
"Nice meeting you, Najiha."

Tapi dia rasa dia tak pernah jumpa lagi orang yang malas nak bercakap macam Si Dahi Kerut ni. Atau mungkin...dia pernah jumpa...kut?




Pada Firdaus:
Matahari tu, orang kata, sifatnya terang, panas - dan hidupan atas muka bumi ini tak boleh hidup tanpa matahari. Najiha itu, bagi Firdaus macam matahari. Terang - dan buat dia sentiasa tercari - cari.

"Awak memang suka cakap sepatah-sepatah kan?"
"Ha. Saya memang suka cakap sepatah-sepatah."

Dan kalaulah matahari itu hilang, tak mungkin dia tidak terkesan, kan?




Komen ringkas saya:

Najiha kecewa dengan Reza dan dia nekad untuk berhenti kerja. Biarlah jauh di mata dan jauh di hati. Tiada gunanya dia terus berharap pada orang yang tidak sudi.

Di tempat baru, Najiha bertemu dengan Firdaus. Pada mulanya Najiha ingat Firdaus ni sombong, tak pernah nampak dia senyum. Itu sebab Najiha rasa Firdaus ni macam vignette. 

Tapi betullah orang tua - tua pernah berkata, tak kenal maka tak cinta. Bila kita tak kenal orang tu, apa yang kita assume adalah berdasarkan pandangan kita sendiri. 

Novel ini terasa dekat di hati saya kerana ceritanya berkisar dengan kisah hidup orang IT. Saya kan orang IT, so bila baca rasa macam keadaan yang berlaku di sekeliling. Cepat saja faham apa yang jadi.

Watak yang diketengahkan tidak menonjolkan kekayaan atau kecantikan, tetapi diceritakan secara telus. Hidup orang biasa - biasa yang kerja di pejabat. Apa yang jadi sepanjang pertemuan mereka. Sangat simple dan memang rasa dekat di hati. Itu sebab saya suka novel nukilan Syud ini.

Jadi apa kata anda semua baca sendiri novel ini. Mungkin ia juga dekat di hati anda. Novel boleh didapati di Jemari Seni.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...