MY INSTAGRAM

        

Saturday, December 31, 2016

Novel: Vignette by Syud

Tajuk Novel: Vignette
Penulis: Syud
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
Tahun Terbit: 2016
Jumlah Halaman: 516
ISBN 978-967-0851-45-7

Sinopsis:

Dia tu macam...vignette
Keliling gelap, tengah-tengah sahaja yang jelas. Dan tak ada garis jelas yang memisahkan antara keliling yang gelap dengan tengah yang terang itu. Macam mimpi.

Kata Najiha:
"Aku nak kekalkan sikap aku yang hanya akan ingat benda gembira. Eloklah tu. Ubah angin, ubah tempat. Hijrah itu satu benda yang elok."

Dia berhijrah untuk memulihkan keadaan hatinya yang sedikit calar. Calar yang tak ada kesan pun...kan? Hijrah yang bermaksud,
(a) dia akan jumpa orang yang dia tak pernah jumpa;
(b) pernah jumpa tapi tak ingat; atau
(c) orang yang memang dia pernah jumpa dan ingat.

"Najiha." Dia memperkenalkan diri.
"Nice meeting you, Najiha."

Tapi dia rasa dia tak pernah jumpa lagi orang yang malas nak bercakap macam Si Dahi Kerut ni. Atau mungkin...dia pernah jumpa...kut?




Pada Firdaus:
Matahari tu, orang kata, sifatnya terang, panas - dan hidupan atas muka bumi ini tak boleh hidup tanpa matahari. Najiha itu, bagi Firdaus macam matahari. Terang - dan buat dia sentiasa tercari - cari.

"Awak memang suka cakap sepatah-sepatah kan?"
"Ha. Saya memang suka cakap sepatah-sepatah."

Dan kalaulah matahari itu hilang, tak mungkin dia tidak terkesan, kan?




Komen ringkas saya:

Najiha kecewa dengan Reza dan dia nekad untuk berhenti kerja. Biarlah jauh di mata dan jauh di hati. Tiada gunanya dia terus berharap pada orang yang tidak sudi.

Di tempat baru, Najiha bertemu dengan Firdaus. Pada mulanya Najiha ingat Firdaus ni sombong, tak pernah nampak dia senyum. Itu sebab Najiha rasa Firdaus ni macam vignette. 

Tapi betullah orang tua - tua pernah berkata, tak kenal maka tak cinta. Bila kita tak kenal orang tu, apa yang kita assume adalah berdasarkan pandangan kita sendiri. 

Novel ini terasa dekat di hati saya kerana ceritanya berkisar dengan kisah hidup orang IT. Saya kan orang IT, so bila baca rasa macam keadaan yang berlaku di sekeliling. Cepat saja faham apa yang jadi.

Watak yang diketengahkan tidak menonjolkan kekayaan atau kecantikan, tetapi diceritakan secara telus. Hidup orang biasa - biasa yang kerja di pejabat. Apa yang jadi sepanjang pertemuan mereka. Sangat simple dan memang rasa dekat di hati. Itu sebab saya suka novel nukilan Syud ini.

Jadi apa kata anda semua baca sendiri novel ini. Mungkin ia juga dekat di hati anda. Novel boleh didapati di Jemari Seni.






Tuesday, December 27, 2016

Buku: Formula Solat Sempurna

Pengarang : Dr. Zaharuddin Abd Rahman
Terbitan: Telaga Biru Sdn Bhd
Tahun Terbitan: 2012

Hari ini saya ingin berkongsi satu lagi buku yang banyak manfaatnya kepada kehidupan kita semua. Dalam agama Islam, solat merupakan tiang agama dan merupakan ibadah yang pertama akan dihisab di akhirat kelak. Jadi amatlah penting untuk kita mengetahui dan mempelajari bagaimana untuk memperbaiki solat harian kita.

Buku ini menerangkan dengan jelas setiap pergerakan dalam solat, bacaan dan juga kedudukan anggota badan secara tepat. Ini dapat dilihat dengan paparan gambar yang turut disediakan dalam buku ini.





Kandungan yang terdapat dalam buku ini seperti gambar dibawah:





Buku ini turut menerangkan perihal solat mengikut pandangan 4 Mazhab iaitu Hanafi, Maliki, Syafi'i dan Hambali. Turut disertakan panduan berserta gambar yang menunjukkan kedudukan / keadaan ketika dalam solat. Ini dapat memudahkan lagi pemahaman kita dan sangat membantu dari segi praktikalnya.



Turut dijelaskan dengan terperinci tentang dalil - dalil yang menjelaskan sesuatu hukum berkaitan dengan rukun - rukun solat. 




Kepada anda yang berminat boleh membeli buku ini secara online atau boleh dapatkan di kedai - kedai buku berhampiran.


saya pernah tulis berkenaan buku ini di blog mylifemyprimaryplan. Saya masukkan entri ini ke blog ini dengan sedikit tambahan informasi.

Monday, December 26, 2016

Novel Thriller : A.D.A.M

Tajuk: A.D.A.M - Aku Darah Anak Malaysia
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Penerbit: ALAF 21
Cetakan Pertama : 2002

Sinopsis:

Bila Hilman dapat bertemu dengan anaknya Jeslina di New York setelah berbelas tahun terpisah, mereka berasa begitu bahagia. Namun, keriangan mereka diragut bila kereta yang mereka naiki terlibat dengan satu kemalangan jalan raya.

Jeslina koma sementara Hilman pula dituduh memandu dalam keadaan mabuk. Dalam situasi genting itu, muncul Mia Sara, seorang petugas di Kedutaan Malaysia, Washington D.C. Melalui bantuannya, Hilman dinasihatkan ke mahkamah untuk mendapat keadilan.

Namun, bila satu konspirasi untuk menutup kemalangan itu diketahui Hilman, dia mengambil keputusan untuk mencari kebenaran dengan caranya.

Sebagai seorang penembak tepat dalam pasukan Polis Diraja Malaysia, survival adalah mainan hidupnya. Siasatannya terhadap konspirasi kemalangan itu akhirnya membawa beliau ke pintu White House!

Dan, Hilman tidak sekali-kali terpaku dihadapan pintu itu...





Ringkasan cerita dari bacaan saya:

Hilman seorang pegawai polis berpangkat ASP yang telah lama berkhidmat dengan Polis Diraja Malaysia. Kisah kecemerlangannya memang tidak dapat dipertikaikan lagi. Pernah menyertai pasukan pengaman antarabangsa (UNPROFOR) dan seorang sharp-shooter yang pernah bertempur secara combat. 

Kisah hidup Hilman tidak selancar kerjayanya. Dia berkahwin dengan Haslina anak Datuk Harun. Mentuanya tidak menyukai Hilman tapi demi anak kesayangan mereka Haslina, pernikahan itu diteruskan jua. Kebahagiaan tidak berpanjangan apabila isteri tersayang meninggal dunia ketika melahirkan puteri sulung mereka Jeslina.

Selepas berbelas tahun terpisah, akhirnya Hilman dipertemukan jua dengan anaknya Jeslina di Kota New York. Nor Alia banyak membantu memberitahu perkembangan Jeslina kepada Hilman. Itu sajalah penghubung mereka selama berbelas - belas tahun ini.

Di New York bahagia yang dikecapi hanya sementara. Kemalangan itu menjerat Hilman ke dalam satu konspirasi yang tidak dijangka. Dia dijadikan kambing hitam untuk menutup pesalah sebenar kes kemalangan tersebut. 

Datuk Harun bergegas ke New York setelah mengetahui kejadian itu. Kemarahanya meluap - luap bila mendapat tahu Hilman ada bersama - sama Jeslina dan Nor Alia. Segala kesalahan diletakkan ke atas Hilman tanpa ingin mendengar penjelasan dari Nor Alia.

Dalam kekalutan yang melanda, muncul Mia Sara  bersama rakannya Gabriel menghulurkan bantuan. Mia Sara telah lama mengikuti perkembangan Hilman dan kemalangan itu benar - benar mengejutkannya. Nekad Mia Sara, pasti Hilman akan dibebaskan daripada terus menjadi mangsa konspirasi ini. Ini adalah balasan terbaik untuk apa yang telah Hilman berikan kepadanya ketika dia kecil dahulu. 

Hilman nekad, dia tidak bersalah. Dia akan menggunakan segala kepakaran yang dia ada untuk menyiasat kejadian sebenar. Apa yang pasti, dia tidak akan percaya kepada sesiapa pun. Dia akan mencari siapa yang memandu kereta sport yang telah merempuh keretanya dan menyebabkan kemalangan itu.

Siapakah pesalah sebenar dalam kes kemalangan ini? Siapakah dalang yang terlibat? Mengapa pesalah sebenar perlu dilindungi? Apakah rahsia sebenar di sebalik kejadian ini? 




Semua ini akan terjawab dalam novel Thriller ADAM. Sebuah novel yang memang menjadi kegemaran saya. Anda pasti tidak akan kecewa. 

Selamat membaca!!!

Bookworm Quotes

Biar gambar berbicara. Saya suka  baca quotes, jadi saya kongsikan dengan anda semua.










sumber: google.com

Sunday, December 25, 2016

Novel : Jaja & Din


Penulis: Noor Suraya
Tahun terbit: 2009
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd

Sinopsis Buku

Ini cerita Jaja ingin meminang ustaz Sastera Arab lulusan Universiti al-Azhar sebagai suami. Tegarkah Jaja seorang media planner memilih hidup ala-ala 'zuhud' macam Din nanti?


Ringkasan dari bacaan saya:

Jaja seorang gadis moden yang ada kerjaya. Tinggal di bandar, di rumah yang serba serbi lengkap. Peminat koleksi buku tulisan Laura Ingalls Wilder. Seorang yang modem dan lincah, bagaimana dia boleh tersuka dengan lelaki yang begitu berbeza denganya.

Pertemuan pertama hanya di atas sekeping gambar, sudah cukup menggugat hati wanita Jaja. Cintakah itu? Mana nak cari orang dalam gambar tu, yang ada cuma sekeping gambar tanpa alamat.

Mungkin bila telah tertulis oleh Allah, itu jodoh untuknya. Jalan pertemuan mereka telah diatur Allah dengan cantik sekali. Jodoh itu telah membantu Jaja berubah menjadi seorang yang lebih baik dari sebelumnya. Hidayah Allah datang dalam pelbagai bentuk yang tidak pernah diduga.



Din pelajar lulusan Universiti Al-Azhar. Sekarang bertugas sebagai seorang cikgu di sekolah agama rakyat. Dia menyimpan cita - cita untuk berjihad di Afganistan. Pertemuaan dengan Jaja tidak pernah dirancang. 

Lamaran dari gadis itu juga sesuatu yang mengejutkan. Bagaimana seorang yang sangat berbeza latar belakang boleh jatuh hati kepadanya. Dapatkah dia menerima cara hidupnya yang zuhud? Nasihat dari Uncle Ammar diteliti. 

Din bawa Jaja naik bas lompat -lompat, tinggal di rumah papan yang bilik air diluar selepas 3 hari mereka berkahwin. Jaja mula rindukan kehidupannya yang selesa. 

Mampukah Jaja teruskan kehidupan yang zuhud bersama Din? Bagaimana penerimaan keluarga Din dengan kehadiran Jaja? Apa terjadi bila Din ingin pergi berjihad di Afganistan. Semua ini telah ditulis dan disusun dengan menarik dalam novel "Jaja & Din".








Saya tak nak reveal semuanya, nanti siapa - siapa yang belum baca hilang rasa ingin tahu bila baca novel ni nanti. Jadi, apa kata anda baca novel ni, memang tidak bosan dan seronok dibaca. Sambil itu diselitkan dengan pengajaran yang berguna terutama bila Din hendak mendidik Jaja menjadi muslimah sejati.

Selamat membaca!!

Sunday, December 18, 2016

Koleksi Trilogi Tombiruo

Assalamualaikum semua.

Entri kali ini saya akan berkongsi serba sedikit tentang koleksi trilogi novel thriller Tombiruo. Buku ini dihasilkan oleh novelis thriller terkenal tanah air kita Tuan RAM.

Penulis : Ramlee Awang Murshid
Novel 1: Tombiruo - Penunggu Rimba (1998)
Novel 2: Semangat Hutan (2001)
Novel 3: Tombiruo Terakhir(2004)
Penerbit: Karangkraf Sdn Bhd

Sinopsis Novel Tombiruo - Penunggu Rimba

Tiga kali surat wasiat itu dipinda.
Empat nama telah disenaraikan.
Nama kelima telah disingkirkan.
Dua belas pembunuhan kemudian dilakukan.
Lelaki sadis itu sanggup membunuh kerana
nafsu, wang, kuasa dan dendam!
Dan setelah 30 tahun,
mereka dipertemukan untuk mengatur semula
episod hidup yang penuh ngeri.





Sinopsis Novel Semangat Hutan


Bila Amiruddin terdengar berita mengenai sebuah jet peribadi terhempas di Hutan Keningau, memorinya segera terbanyangkan Wan Suraya kekasihnya. Benar....gadis itu adalah di antara mangsa yang terlibat. Dengan seorang rakan, Amiruddin bergegas ke tempat tragedi. Saudaranya yang tinggal di hutan juga dihubungi secara psikik untuk turut membantu.

Dalam pada itu, sejenis makhluk aneh berkeliaran di hutan tersebut. Rogon amat digeruni oleh penduduk di pendalaman. Raungannya sahaja boleh mengecutkan perut. Bila ia menerjah, mangsa hanya mampu pasrah menanti ajal. Rogon juga tercium bau manusia di hutan sekitar tempat terhempasnya jet itu.

Di antara Amiruddin dan Rogon, siapakah yang terlebih dahulu menemui Wan Suraya?





Sinopsis Novel Tombiruo Terakhir



Keterampilan and imej baru Ejim menggugah hati Wan Suraya, sekali gus mencetus rasa cemburu Dr. Haslia. Ejim yang kini dikenali sebagai Amaruddin, saling tidak tumpah menyerupai kembarnya Amiruddin yang telah meninggal dunia. Munculnya Ejim di Kuala Lumpur menyebabkan Wan Suraya melihat 'Amiruddin' dalam diri lelaki Tombiruo itu.

Wan Suraya yang telah bertunang dengan Tan Sri Nasir tiba-tiba menunda tarikh perkahwinan mereka. Apabila perkara sebenar terbongkar, Tan Sri Nasir yang merupakan penaja utama pembedahan wajah Ejim mula memusuhi lelaki Tombiruo itu. Dia tidak mahu kehadiran Ejim mengganggu gugat cinta sucinya terhadap Wan Suraya.

Kehidupan di Kuala Lumpur rupa-rupanya tidak menjanjikan kebahagiaan. Ejim hidup dalam penghinaan, dugaan dan cabaran. Hasrat hatinya ingin kembali ke Hutan Keningau ditentang Dr. Haslia. Bagaimanapun, hasrat hatinya itu terlaksana jua setelah 10 tahun berlalu. Selama tempoh itu, Ejim telah pun berkahwin dan dianugerahkan seorang anak perempuan. Sekembalinya ke Hutan Keningau bergolak lagi dengan kemunculan 'Seoarang Tombiruo'.

Siapa isteri Ejim? Mampukah Ejim menjiwai semula semangat Hutan Keningau setelah 10 tahun berlalu? Tergamakkan Ejim meninggalkan anak dan isterinya demi menyahut seruan semangat Hutan Keningau? Dan siapakah 'Tombiruo Terakhir' yang mengaku sebagai raja rimba di daerah pendalaman itu?




Ringkasan watak dalam trilogi ini daripada bacaan saya.

Wan Suraya merupakan seorang wartawan jenayah di sebuah syarikat penerbitan di Kuala Lumpur. Setiap hari berdepan dengan kes - kes jenayah dan melaporkan berita kepada masyarakat. Dia akan pasti membongkar setiap kes jenayah sehingga ke akar umbi.

Amiruddin seorang renjar hutan Negeri Sabah. Hutan Keningau merupakan salah satu kawasan di bawah jagaan Jabatan Perhutanan Negeri. Kes pembalakan haram menjadi semakin berleluasa dan ianya perlu dibendung dengan segara.

Tuan Berham seorang ahli perniagaan di Sabah. Syarikatnya merupakan pembalak yang telah diberi lesen oleh kerajaan negeri. Sayangnya, kawasan balak milik syarikatnya sering saya diganggu oleh pembalak haram.

Salina & Baizura, mereka berdua merupakan adik beradik dan anak kepada Tuan Berham. Keduanya mempunyai cerita hidup sendiri yang sentiasa berdepan dengan cabaran. 

Pondolou seorang pahlawan yang telah lama tinggal dan menjaga Hutan Keningau dari sebarang kerosakkan.

Ejim, sejak kecil lagi dia tinggal di Hutan Keningau. Dia tahu selok belok di dalam hutan ini. Dia tahu niat jahat mereka yang masuk ke hutan ini. Dia setia di sini, menjaga keamanan dan ketenteraman di sini. Banyak yang dia telah lalui yang akhirnya menemukan dia dengan Amiruddin dan Wan Suraya. 

Rogon makhluk yang paling ditakuti dan digeruni oleh masyarakan pendalaman di Keningau. Pelbagai mitos tercipta dan apakah mahluk ini hanya mereka yang pernah menemuinya saja yang tahu.

Banyak lagi watak lain yang ada dalam trilogi ini. Setiap watak mempunyai kekuatan tersendiri dalam membentuk jalan cerita. Novel ini menggabungkan elemen kekeluargaan, cinta, prinsip dalam melakukan tugas yang diamanahkan serta yang pasti thriller yang mungkin anda tidak pernah bayangkan.

Jadi kepada peminat - peminat novel thriller di luar sana, ini adalah salah satu trilogi yang anda perlu baca. Selamat membaca!!!



Koleksi Buku Saya


Assalamualaikum.

Entri pertama di blog baru saya. Kita mulakan dengan entri ringan - ringan sahaja dulu. Saya nak berkongsi koleksi  yang ada di rak buku saya.

Saya memang menyimpan impian untuk memiliki sebuah perpustakaan mini di rumah. Di bawah ialah sebahagian dari koleksi yang saya ada. Jom tengok, kot - kot anda pun ada koleksi yang sama.




Saya merupakan peminat dan pengikut setia penulis Ramlee Awang Murshid. Salah satu siri novel beliau yang sangat saya suka ialah Laksamana Sunan. Terdapat 8 buah buku dalam koleksi ini, semua dah habis baca :)



Hlovate juga merupakan penulis kegemaran saya. Buku tulisan beliau bila kita baca, kita dapat rasakan suasana tersebut. Itu membuatkan saya suka dengan buku - buku novel ini.



Mitch Albom menulis buku yang banyak memberikan pengajaran kepada kita tentang kehidupan. Motivasi dalam bentuk novel, memang menarik untuk di baca.



Dua buah buku tentang pengurusan kewangan dan motivasi diri supaya menjadi lebih positif.



2 orang tokoh terkenal tanah air kita - Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary. Memang tak rugi beli dan baca buku ni.




Koleksi Faisal Tehrani.



Koleksi cerpen - cerpen menarik




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...